Tuesday, July 25, 2017

RAWATAN STEM CELL

Sejak kebelakangan ini ramai wanita bertanya kepada saya mengenai rawatan "stem cell". Ini kerana terdapat pelbagai rawatan sel stem yang ditawarkan seperti rawatan sel stem buah-buahan atau rawatan sel stem manusia. Tetapi apakah sebenarnya sel stem?
Sel stem adalah sel asas organisme. Ini bermakna ia boleh berubah menjadi apa-apa sel lain di dalam badan. Oleh itu ia sangat berguna dalam merawat dan memperbaiki tisu-tisu . Sebagai contoh jika kita mengalami kecederaan otot atau sel otak, sel stem akan membahagi dan bertukar kepada sel otot atau sel otak untuk merawat dan menggantikan sel tercedera agar organ terlibat sembuh.
Sel stem manusia terbahagi kepada dua. Sel stem embryonic dan sel stem dewasa. Sel stem embryonic diambil dari embrio dan berupaya berubah menjadi apa-apa sel organ seperti jantung atau otak. Banyak kajian sel stem embryonic dilakukan di dalam makmal untuk perubatan moden. Di antara penyakit yang berpotensi dirawat dan disembuhkan dengan sel stem embryonic adalah penyakit parkinson, diabetes, kerosakan saraf tunjang, duchenne's muscle dystrophy, pekak dan buta.
Namun begitu, di bidang kecantikan, sel stem yang kita berminat adalah sel stem dewasa. Berbeza dengan sel stem embryonic yang boleh bertukar menjadi apa-apa sahaja sel organ, sel stem dewasa hanya boleh bertukar menjadi sel-sel tertentu bertujuan merawat sel-sel yang telah rosak atau pupus. Sebagai contoh, apabila sel stem ini disuntik ke bahagian muka, ia boleh memudakan wajah dengan menggantikan sel-sel yang telah tercedera dan rosak. Jika ia disuntik di kulit kepala, ia mampu membuatkan rambut kita lebih lebat dan sihat.
Stem sel dewasa terdapat banyak di sel-sel lemak, sum-sum tulang dan darah. Dalam bidang kecantikan, doktor menggunakan darah sebagai sumber untuk mendapatkan sel stem. Ia lebih mudah untuk diproses daripada sumber dari lemak atau sum-sum tulang. Doktor selalunya akan mengambil 10cc ke 30cc darah dan diletakkan di dalam tabung uji khas untuk memisahkan serum dan sel-sel darah merah. Setelah menjalani beberapa tahap pemprosesan, serum yang mengandungi sel stem, platelet, dan hormon dihasilkan. Serum ini akan di suntik kembali ke bahagian kulit muka. Apabila kulit muka menerima serum yang mengandungi sel stem dan pelbagai bahan lain, ia akan mula menyembuh dan memudakan kulit muka secara semula jadi. Kulit akan menjadi lebih gebu, bersinar, bersih dan tegang. Untuk mendapatkan hasil yang berkekalan, proses rawatan perlulah diulang setiap dua ke empat bulan.
Adakah ia selamat? Ya, sudah semestinya kerana kita menggunakan sumber sel stem dari badan kita sendiri. Oleh itu tidak timbul masalah alahan atau kesan samping yang lain.
Adakah ia berkesan? Sudah semestinya. Ini kerana hanya sel stem manusia sahaja boleh digunakan untuk merawat dan memudakan sel manusia. Sel stem buah-buahan contohnya sel stem durian tidak boleh bertukar dan merawat sel manusia. Satu lagi faktor penting adalah sel stem tidak boleh dibotolkan atau disimpan di bawah suhu biasa. Sel stem sama ada disimpan di makmal dengan persekitaran dan suhu tertentu atau diproses dan digunakan serta merta. Ini dijelaskan oleh seorang profesor di sebuah universiti di Korea baru baru ini.


  Semenyih (HQ) : 03-8723 4808 / 013-244 8484
Shah Alam : 019-396 3678 / 03-5524 5697
Bangi : 03-8928 9334/ 016-225 9334
Nilai : 012-358 5949
Melaka : 06-317 0412 / 013-338 6698
Kuantan : 017-358 1619 / 09-517 3561
Kota Bharu : 013 3880987
WHATSAPP : 012-608 0159
WEBSITE : marissa-esthetic.com

FACEBOOK : Marissa Aesthetic

No comments:

Post a Comment